..:: Cebisan Kenangan ::..

Wednesday, February 9, 2011

..:: Berkasih, Walau Tak Pernah Bertemu ::..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh....

alhamdulillah, Allah masih lagi memberi kesempatan kepada kita semua untuk menikmati pelbagai nikmat yang telah dikurniakan tanpa meminta bayaran walau sesen pun. Kali ni, Allah memberi peluang kepada saya untuk berkongsi sesuatu kepada sahabat-sahabat sekalian.
Ukhuwah yang utuh dan jitu mampu melahirkan kehangatan cinta sesama sahabat kerana Dia..

Pernah tak anda semua dengar, orang berkasih sayang dan saling mencintai tetapi tak pernah bertemu dengan orang yang disayangi itu...~!!???

mungkin ada yang akan cakap, " tipulah, mana ada orang boleh sayangkan orang lain sedangkan mereka tak pernah berjumpa.. mengarut je lah...~!"

jika saya, saya akan jawab ada.

Memang sukar untuk mempercayainya, namun bagi yang yakin akan kasih sayang pasti akan mempercayainya.
Berkasih hanya kerana-Nya yang Esa demi menggapai syurga yang indah.

CINTA, NAMUN TAK PERNAH BERTEMU

jika sudah ada perasaan cinta, pasti yang susah akan menjadi senang, manakala yang senang akan bertambah senang.

ayuh bersama-sama saya, kita seloroti kisah seorang Tabi'in yang hidup dizaman Rasulullah namun tak pernah bertemu dengan Rasulullah.

beliau berhasrat untuk bertemu dengan Rasulullah namun hasratnya tak kesampaian. beliau adalah Uwais Alqarni.

Beliau tinggal di Yaman bersama ibunya dan amat kasihkannya, tak pernah sekalipun beliau menyakiti hati ibunya. Uwais amat cintakan Rasulullah dan beliau menyimpan hasrat untuk bertemu dengan Kekasih Allah ini.

 dipendekkan cerita, Uwais membeli seekor lembu. Lembu tersebut dipelihara diatas sebuah bukit, tetapi lembu tersebut makan rumput dikaki bukit.

Maksudnya, Uwais AlQarni setiap hari mendukung anak lembu dari atas bukit ke kaki bukit semata-mata untuk memberi makan dan menjadikan ia sebagai latihan sebelum mendukung ibunya untuk pergi berjumpa dengan Rasulullah.

Pabila tiba masanya, Uwais pun mendukung ibunya yang sakit itu untuk berjumpa dengan Rasulullah. Dalam perjalanan, ibunya telah pun meninggal dunia.

Seusai menguruskan jenazah ibunya, Uwais pun meneruskan perjalanannya demi merealisasikan hasratnya untuk bertemu dengan Kekasih yang amat dia cintai. Sesampainya Uwais dirumah Rasulullah, didapati bahawa Rasulullah telah pun wafat sehari sebelum beliau sampai. Hal ini membuatkan beliau bertambah sedih dan dukacita.
Ukhwah yang ikhlas kerana Allah akan membuahkan hasil yang tidak terjangkau..~!

Nah..~!!
bukankah ini bukti betapa kasih dan cinta terhadap orang yang tidak pernah ditemui itu wujud...??

justeru itu, walaupun kita mungkin tidak pernah bersua muka namun biarlah hati kita saling bertaut demi mencari redha dan rahmatNya.

ayuhlah sahabat-sahabatku,
kita mencontohi peribadi yang telah ditonjolkan oleh Uwais Alqarni supaya kehangatan kasih antara kita sentiasa berada diatas landasan yang Allah cinta.

marilah kita memasukkan diri kita didalam lembaran sirah para sahabat dan tabi'in, supaya kita dapat mencontohi peribadi mereka yang amat dikasihi oleh Allah SWT.
Benih ukhwah harus dipupuk, ia tidak akan datang bergolek.  sebaliknya untuk mengecapinya memerlukan  pengorbanan yang besar.

"nikmat selepas nikmat IMAN dan ISLAM ialah memiliki SAHABAT yang SOLEH, jika kamu dapati kewujudan kasih sayang antara kamu dan dia maka peganglah ia dengan sungguh-sungguh.."
(Umar Alkhattab)

2 comments:

spijpnperlis@gmail.com said...

Umar n Azhar,...good job!

Moga terus istiqamah menulis dan berkongsi....

-Cg Nawal-

mutiara wakafan said...

jzk khair cikgu.....
insyaAllah, dalam proses untuk terus istiqamah menyebarkan Dakwah melalui bidang penulisan.....
doakan kami ye agar terus tsabat....