..:: Cebisan Kenangan ::..

Friday, February 11, 2011

..:: Musibah, Pesta minoriti, redha majoriti ::..

Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh….

Alhamdulillah, setinnggi kesyukuran kita panjatkan kepada Allah SWT kerana masih lagi memberi peluang kepada kita untuk tetap teguh dan utuh dalam melaksanakan kehidupan sebagai seorang  muslim yang beriman kepadaNya.
Meniti Kasih Ilahi, demi menagih jannah firdausi.

Jika kita teliti, tidak semua manusia diatas muka bumi Allah ini berpeluang untuk menikmati akan keindahan islam, mungkin ada yang muslim namun tak semua muslim itu dipilih oleh Allah untuk merasai akan nikmatnya ISLAM dan IMAN.

MUQADDIMAH

Sahabat-sahabat sidang pembaca sekalian

baru-baru ini, kita digemparkan dengan kejadian banjir yang berlaku di negeri Johor. Tragedi banjir tahun 2006 berulang kembali.

Jika kita fahami, musibah yang Allah kurniakan ini adalah untuk menilai sejauh manakah ketaatan, keimanan dan keyakinan kita kepadaNya.
sentiasa peka dan prihatin terhadap kebajikan masyarakat selaras dengan moto BERAKHLAK, MENDIDIK, & BERBAKTI.

Alhamdulillah, saya bersama 6 sahabat saya (Syahmi, Suhaib, Fitri, Ikhwan, Hasan Salimi, dan Ammar) diberi peluang oleh Allah untuk turut bersama dengan HALUAN kedah menyertai misi banjir dijohor.

Mungkin ada yang bertanya, “mengapa susah-susahkan diri nak pergi bantu dari kedah. Biar orang johor yang uruskan dahla..”

Sebenarnya, HALUAN merupakan NGO yang aktif dalam kerja-kerja kemasyarakatan selaras dengan motonya BERAKHLAK, MENDIDIK, & BERBAKTI.

“Barangsiapa yang tidak mengambil peduli perihal kaum muslimin, maka dia tidak tergolong dalam golongan mereka..” (Alhadis)

Jika kita fahami maksud hadis ini dengan sebenar-benarnya, pasti soalan-soalan itu tidak akan timbul malah mungkin kita pun sanggup untuk turut membantu walaupun ianya jauh.

Ketua rombongan HALUAN kedah, pakcik Ridhuan ada mengingatkan kepada peserta relawan “….. islam tidak mementingkan kedudukan atau pangkat, sebaliknya semua manusia adalah sama….”

Nah, inilah hebatnya ISLAM.
musibah itu menguji, untung bagi yang redha dan rugi bagi yang pesta.

MUSIBAH, PESTA BUAT MEREKA

Sesampainya kami di Kg  Parit Wirajo, Johor, kami diberi tugasan untuk mengemaskan masjid, Tabika, dan Dewan orang ramai.

Sepanjang berada disitu, kami disambut baik oleh penduduk setempat.

Setelah selesai disitu, kami berangkat ke Sekolah yang dijadikan pusat pemindahan banjir.
Agak ramai penduduk yang dipindahkan ke situ.

Saya sempat berbual dengan  relawan HALUAN yang telah berada disitu dari awal misi ini dijalankan. Alangkah terkejutnya, pabila sahabat saya beritahu, ada pemuda-pemudi disitu menjadikan musibah yang mereka terima sebagai pesta untuk melakukan apa saja.

Malam sebelum kami sampai dipusat banjir, ada pasangan yang ditangkap berzina disitu kawasan itu. Sahabat saya membisik “ hampir setiap malam kena buat rondaan dikawasan tu…”
masyaAllah…

Kenapa ini berlaku…???

Apa pandangan anda…??
Kasihkan saudara demi mendapatkan Cinta Ilahi.

Saya tidak berniat untuk memburukkan sesiapa, namun mereka perlu dibantu agar mereka dapat mengenal islam yang sebenarnya. Tidak semestinya disitu, sebaliknya disetiap tempat yang kita tinggal mungkin ada yang belum dapat mengenal islam yang sempurna.

“setiap mukmin itu bersaudara….”

Nah, mereka adalah saudara kita.
Kita diberikan sedikit kefahaman tentang  islam perlulah membantu mereka yang mungkin belum pernah mendengar tentang islam.

MINORITI PESTA, MAJORITI REDHA

Walaupun ada yang berpesta, namun ramai yang redha dengan musibbah yang menimpa mereka. Tika kami sampai di masjid kg parit wijaro, noja (siak) masjid pada mulanya tidak meraikan sangat kehadiran team HALUAN kedah. Namun setelah selesai melakukan kerja, kami dijamu dengan jamuan ringan oleh JK masjid.

Pak cik Ridhuan sempat berkongsi sesuatu iaiitu tujuan kedatangan kami dan tujuan hidup kita didunia ini dengan noja masjid, noja masjid beritahu kepada pakcik ridhuan, “…. Kamu nih tak sama dengan orang  lain, kamu jaga solah dalam masa yang sama kamu mengambil tahu  perihal dan masalah orang lain…”
Noja masjid berasa ada sesuatu yang telah dia dapat dalam kunjungan kami.

Kami bermalam dimasjid tersebut pada malam tersebut. Alangkah terkejutnnya, apabila JK masjid meraikan kami, diberi pada kami kunci masjid, dapur masjid.

Inilah yang dikatakan, dakwah tak semestinya dengan berkata-kata sebaliknya antara dakwah yang berkesan juga ialah dakwah bil hal (qudwah hasanah).
menjadikan medan ini sebagai satu perjuangan untuk mengeratkan hubungan silaturrahim.

KHATIMAH

Konklusinya, kita seharusnya memahami islam dengan sebenarnya agar kita dapat merasai betapa islam itu satu nikmat yang tidaak dapat dibandingkan dengan agama atau cara hidup yang lain.
Pabila kita diberi sedikit kefahaman tentang islam, maka sewajibnya kita cuba untuk menyampaikannya kepada orang lain. Medan berdakwah bukannya tertumpu kepada pandainya seseorang itu bercakap , sebaliknya dengan menunjukkan akhlak yang baik juga merupakan salah satu medan dakwah.
Justeru, tidak alasan untuk kita tdak melaksanakannya.

*jika berkesempatan, saya akan masukkan gambar-gambar relawan HALUAN sewaktu misi banjir Batu Pahat, Johor.

3 comments:

Anonymous said...

Subhanallah...semoga usaha kalian diberkati oleh Allah..bila kita buat baik kpd org,org akn buat baik kpd kita inshaAllah...

-jndullah-

Mutiara-Wakafan said...

insyaAllah.....
jzk khair....
semoga Allah kasihkan kita ye.....

Anonymous said...

InshaAllah

-Jndullah-