..:: Cebisan Kenangan ::..

Sunday, April 10, 2011

Istimewa : Panduan Penulisan Teks Syarahan Agama/Pidato( First Edition)


Oleh :kalam-azimat

Panduan Penulisan Teks Syarahan Agama'- picture of sardonyx_wolfess

Acap kali juga ada beberapa kenalan dan teman memohon bantuan kepada saya untuk menulis teks syarahan agama untuk pertandingan. Saya akui dahulu saya pernah menyertai pertandingan ketika menduduki sekolah menengah dahulu. Saya juga Allah izinkan untuk bertemu dan bersua muka dengan insan yang pada hemat saya amat mahir dalam bidang ini. Mereka terdiri daripada guru dan juga senior saya. Maka pada kali ini, khas buat anda semua ingin saya kongsikan berkaitan ini. Penulisan teks syarahan ini seringkali dianggap sukar bagi sesetengah pihak. Bagi saya ianya tidaklah sesukar mana asalkan minat dipupuk dan ada sikap ingin mencuba.

Saya hanya sediakan jalan dan panduan untuk yang berkenaan. Harapnnya dapat dimanfaatkan oleh anda sekalian. Moga Allah redha akan kerja kita. Disini saya sertakan beberapa langkah yang telah saya pelajari dan berdasarkan pengalaman 3 tahun menyertai pertandingan syarahan ini. Saya kira, ilmu saya ini amatlah cetek jika ingin dibandingkan dengan yang lain. Meskipun begitu, saya ingin kongsikan kepada kalian ilmu ini. Moga yang masih belum mencuba boleh menjinakkan diri dan yang telah sertai dapat mempertingkatkan kualiti diri. InsyaAllah

Panduan Penulisan Teks Syarahan:

1.Memilih tajuk yang sesuai dengan kemampuan

Pembaca yang dihormati, aspek ini amatlah penting kerana akan mempengaruhi isi yang akan disampaikan. Selalunya tajuk yang dibekalkan mudah untuk dibawa tetapi hendaklah difikirkan juga. Saya cadangkan yang masih baru dalam bidang ini, pilihlah tajuk yang umum dan isinya boleh masuk dengan mana-mana tajuk ynag kita jumpa. Contoh tajuk yang umum berkaitan dengan taqwa, akhlak, ukhwah, perpaduan, dan sebagainya. Perkara ini penting bagi memahirkan diri dengan tajuk yang lain pada masa akan datang.

3. Memberikan definisi tajuk.

Definisi tajuk amat penting kerana akan memberikan gambaran keseluruhan syarahan yang ingin disyarahkan. Biasanya definisi ini menerangkan maksud setiap patah perkataan tajuk yang telah diberikan. Rujuklah kamus mahupun apa jua medium yang ada untuk memperjelaskan setiap patah perkataan yang diberikan. Setelah selesai bahagian itu, membuat kesimpulan secara total bahagian itu. Dan anda akan bergerak ke bahagian yang seterusnya.

Contoh tajuk : Ukhwah Mantap, Ummat Tegak

Definisi tajuk :

Ukhwah asal perkataan arab diterjemahkan membawa maksud persaudaraan,

Mantap pula sinonim dengan hebat, unggul dan cemerlang,
Ummat merujuk kepada suatu kelompok masyarakat yang besar,
Tegak menjunjung erti kukuh dan stabil….
Secara totalnya, tajuk ini membicarakan tentang persaudaraan yang unggul akan membina sebuah masyarakat yang kukuh lagi utuh.

4. Memilih dalil yang tepat.

Sebelum membuat isi, pastikan dalil telah dipilih terlebih dahulu. Pemilihan dalil ini dipetik melalui al-quran dan juga hadis. Saya akui amatlah jenuh dan penat jika mahu membelek helaian demi helain al-quran semata-mata ingin mencari dalil yang berkaitan. Ataupun membuka kitab hadis untuk itu. Jika dapat lakukannya amatlah bagus, tetapi amatlah penat. Jadi apa yang disarankan mencari buku agama ataupun majalah islamik yang menyentuh akan hal yang berkaitan dengan tajuk. Pasti akan memudahkan pencarian anda. Lakukanlah dan kutip sebanyak mungkin dalil-dalil yakni al-Quran dan hadis yang telah dijumpai, maka setelah itu anda akan terbayang apa yang anda tulis kelak!.

5.Memilih isi yang sesuai dan bermakna

Isi pula dipilh berdasarkan tajuk yang telah diambil serta dalil yang dikemukakan. Pastikan ianya berkaitan dan ada sangkut paut. Apa yang saya sering lakukan apabila merangka isi@elemen adalah menulis kata kunci terlebih dahulu. Cuba bandingkan kata kunci itu dengan tajuk, dan dalil yang dikemukakan. Jika ianya bertepatan maka tibalah giliran untuk ‘menggoreng’ isi.

Contoh kata kunci dan dalil yang bersesuaian :

Kata kunci : Kesatuan Memupuk Semangat Mahabbah

Dalil yang bersesuaian :

Sabda Rasulullah :

‘Tidak beriman seseorang dalam kalangan kamu, sehingga dia mengasihi saudaranya sepertimana dia mengasihi dirnya sendiri.”
(Riwayat Malik)

Nampak? Keserasian dan persamaan dan dari segi kata kunci dan tajuk yang telah dipilih.

Jika sudah sampai tahap ini, bagi saya kita sudah mampu ‘nampak’ apa yang ingin ditulis. Usah risau dan bimbang andainya ayat tunggang-langgang atau memeningkan. Buat dahulu dan anda akan dapat hasilnya. Walau bagaimanapun, teguran daripada yang lebih berpengalaman amatlah penting. Jangan pandang enteng, dan sentiasa memperbaiki kesalahan yang dilakukan.

Saya secara peribadi, masih banyak kekurangan dan kelemahan. Seandainya ada mentor atau insan yang berpengalaman dalam hal ini nampak kekurangan dan kecacatan dalam tulisan saya ini. Sila maklumkan.

Insya Allah kita boleh saling berkongsi maklumat dan informasi….

Akan bersambung pada edisi akan datang….

Ucapan jazakallahhu kahiran kathira kepada ‘sifu-sifu’ saya dalam bidang ini :

1.Hilal Asyraf bin Abd Razak.

2.Muhammad Rafhan Ridha bin Mohd Diah

3.Nu’man Afifi bin Sa’dan

4.Allahyarhamah Ummi Halimaton bin Husin

(guru bahasa Melayu saya ketika tingkatan tiga)

No comments: