..:: Cebisan Kenangan ::..

Monday, May 9, 2011

Perkongsian : Apabila kita berHiMEGA

Oleh : kalam-azimat

"Program ini memang telah berlalu pergi, namun apa yang telah dapat jua harap tidak berlalu pergi"

Alhamdulillah, syukur kehadarat Allah SWT memberi kesempatan kepada saya mencoretkan sesuatu berkaitan dengan program yang telah saya ikuti baru-baru ini iaitu Program Hijrah Menara Gading 2011 (HiMEGA 11) bertempat di Universiti Islam Antarabangsa Malaysia (UIAM), Gombak. Banyak pengalaman yang diperolehi di sana disamping dapat bertaaruf dengan kenalan yang baru. Dan kini, ramai kenalan saya khabarnya sudah mula menjejakkan kaki ke Menara Gading. Tahniah diucapkan..(^_^)

Saya pula kini sedang menunggu tarikh keramat yang akan menjemput saya menempuh alam baru tidak lama lagi..Insya Allah, jika diizinkan oleh Allah SWT.

Muqadimah

Seminggu lalu, ada teman saya meminta untuk saya menukilkan sedkit pengalaman tentang apa yang dapat di Program HiMEGA itu ke dalam blog ini. Saya tersenyum sahaja, tanpa mengiyakan atau menidakkan. Pada saya, memandangkan sudah ramai teman mula melangkah ke alam ini maka saya rasa elok berkongsikan akan tersurat dan tersirat dalam program tersebut. Perkara yang tidak dapat secara langsung melalui penyampaian. Tetapi dirasakan perlu apabila minda berfikir akan tentangnya.

Belajar Mujahadah

Saya mula nampak, pabila kaki ini mula menjejak kaki ke IPT, maka bermulalah mengishtiharkan perang pada diri. Aik? Kenapa perang pula? Bukan perang mengangkat senjata atau menghunuskan pedang dan lembing. Tetapi bermulanya peperangan dengan nafsu sendiri. Apa yang saya perhatikan, pabila mula masuk ke IPT ini, pantas sahaja minda merasai kebebasan yang ‘hakiki’. Bebas buat apa yang disukai yang selama ini dikongkong oleh sekolah menengah. Rasa terpenjara dahulu dengan peraturan yang membebaknakn dilepaskan di IPT ini. Maka segala topeng yang menutupi wajah ini akan tertanggal dengan sendirinya. Ya, kita bebas untuk lakukan apa sahaja. Maka ketika inilah saya nampak kita perlu belajar untuk melawan hawa nafsu atau Mujahadah Al-Nafs…

Teringat penyampaian murobbi ketika di MATRI dahulu,

Sahabat Rasulullah dahulu amat gembira apabila pulang daripada medan peperangan sehinggakan mereka mengatakan :

“Alhamdulillah, peperangan besar kita telah Tamat”

Pantas Rasulullah meningkah ;

“Ada, peperangan yang lebih besar lagi”

“Apakah peperangan itu, Ya Rasulullah” para sahabat bertanya

“Berperang dengan hawa nafsu sendiri”

Inisiatif Sendiri

IPT adalah antara pintu untuk kita mula belajar berinisiatif sendiri, belajar berdikari. Bukan dalam hal mengurus diri, dan keperluan lahiriah juga. Saya juga nampak ianya medan tarbiyyah dzatiyah kan berjalan. Jika ingin menguruskan makan minum, pakaian, keperluan diri, saya amat yakin semua mampu melakukannya. Tetapi yang harus kita rungsingkan bagaimana kita menguruskan rohani, ibadat kita dikala tiada siapa yang menyuruh dan menegur? Dakala tiada nasihat yang menjenguk telinga ini? Itulah yang kita sama-sama fikirkan. Seumpama makan tiada siapa mengajaknya tetapi lantaran merasai betapa laparnya perut dan dahaga tekak maka pantas kita berfikir memenuhinya. Mencari dapur atau kedai makan. Tetapi bagaimana jika hati ini meronta-ronta inginkan penyampaian dan nasihat bimbingan? Apa yang kita lakukan?

Kita sama-sama bermuhasabah

Memilih teman yang membina

Kita sendiri mengakui sekiranya hidup keseorangan, maka hidup mudah sahaja terumbang ambing oleh badai jahiliyyah yang sering mencengkam urat nadi hati ini. Melihat akan urgensi ini, maka tiada pilihan lain melainkan untuk sama-sama membina diri menjadi teman yang soleh/soleheh dan jua mencari sahabat yang mampu membina peribadi ini. Yang mengingatkan tatkala terleka, yang menguatkan dikala dilambung kelemahan, yang menjadi contoh dalam segenap kehidupan.

Sahabat soleh itu perlu dicari, hidup bersama insan yang soleh maka kita akan turun merasai tempiasnya.

Benarlah kalam Umar Khattab R.Anhu.

“ Nikmat yang paling berharga selepas nikmat Iman dan Islam, adalah memiliki SAHABAT yang soleh. Jika kamu mendapati kewujudan kasih sayang antara kamu dengannya, maka peganglah ia bersungguh-sungguh.”

Khatimah

Post saya kali ini sekdar ingin mengingatkan saya akan cabaran IPT. Merasai tidak berapa kuat menempuhi alam ini menyebabakan diri ini memilih Kolej Teknologi Darulnaim sebagai teduhan pertama sebelum bergerak lebih jauh kehadapan. Moga Allah meredhai kita

p/s :maaflah tidak mengupdate blog agak lama.

2 comments:

SyedAhmadIslami said...

Akhirnye.gud timing.Strike well in ktd~

kalam-azimat said...

Insya Allah,....

doakan ana selalu ya....

kalam-azimat