..:: Cebisan Kenangan ::..

Sunday, May 1, 2011

Pengalaman : Mukhayyam Dakhili 2011

Oleh : kalam-azimat


Mukhayyam Dakhili SMA 'Ibrah 2011

Muqadimah

“Attention!!!!”

“Sir!!!” peserta menyahutnya…

“Are you ready???”

“Yes Sir!!” laungan peserta penuh bertenaga..

“Silent!!!”

Serentak masing-masing jari telunjuk tangan sebelah kanan diletakkan betul-betul diatas bibir sambil berbunyi “Shhhhhhh”….

Taklimat ringkas sebelum mendirikan khemah

Begitulah laungan slogan perkhemahan yang telah berlangsung 2 minggu yang lalu iaitu pada 15/4/2011 sehingga 17/4/2011 bertempat di Sekolah Menengah Agama ‘Ibrah. Mukhayyam Dakhili atau ‘Perkhemahan Dalaman’ yang dianjurkan pihak sekolah ini walaupun dilaksanakan untuk para peserta kem yang terdiri daripada pelajar Tingkatan 1 dan 2 putera dan puteri, tetapi saya yang telah diberi amanah menjadi kem komanden turut merasai Ibrahnya. Allah telah mengizinkan saya mengikuti dan mengendalikan pelbagai jenis program dan kem sebelum ini. Namun begitu, pengalaman perkhemahan kali ini tetap berbeza dan mengesani hati ini. Alhamdulilllah, sepanjang perkhemahan ini berlangsung, saya dapat sesuatu yang amat berharga.

Bermulanya sebuah perkhemahan

Tanggal 15 April 2011,hari Jumaat. Setelah selesai solat asar dan pembacaan Al-ma’thurat, saya mula me’mind setting’kan diri saya untuk ‘menukar’ jawatan daripada warden kepada kem komanden. Maka, ketika itu karakter dan watak saya akan terubah kepada lebih tegas dan sedikit garang. Penampilan pun perlu diubah sedikit supaya mereka dapat merasai kelainannya…

Peserta putra sedang bertungkus lumus mendirikan khemah

Para peserta mula mendirikan khemah di padang permainan mereka. Tergambar pada raut wajah mereka keceriaan dan kegembiraan untuk mengikuti perkhemahan ini. Setelah selesai mendirikan khemah, para peserta bersiap sedia untuk menyembah yang Maha Esa yakni solat maghrib. Seusai solat maghrib, peserta dikehendaki untuk duduk dalam kumpulan masing-masing dan bertilawah Al-Quran sesama mereka. Peluang untuk mereka mempelbetulkan bacaan diri sendiri, disamping menegur rakan lain yang tersasar bacaanya.

Peserta putri juga sedang berkerja keras dan bertenaga ketika mendirikan khemah

Kemudian, selepas Isya’ Majlis Perasmian program telah dirasmikan oleh Ahli Lembaga Pengelola (ALP) SMA ‘Ibrah iaitu En. Mohd Fauzi bin Othman.Setelah perkhemahan ini dirasmikan maka, saya mengambil peranan sebagai kem komanden untuk memberi sedikit taklimat. Taklimat ini sekitar penerangan tentang peraturan umum kem, perturan pemakaian, peraturan wisel dan sebagainya. Kemudian, tibalah masa team building. Saya mengarahkan mereka untuk mencari ketua kumpulan masing-masing, kemudian nama kumpulan, dan slogan kumpulan. Alhhamdulillah, mereka semua memberikan komitmen yang sewajanya.

Para peserta sedang mendengar ucapan perasmian dan taklimat perkhemahan

Bagi saya perkhemahan ini amat mencabar kerana saya menjadi Kem Komanden tanpa bantuan fasilitator. Alhamdulillah, guru-guru muda SMA ‘Ibrah yang turut serta dalam perkhemahan ini Ust Muhammad Syafiq bin Che Ani, Ust Faisol Husen , Cikgu Fazwan, Cikgu Hairun Nisa’ dan Ustazah Hidayah banyak membantu walaupun mereka bukan ditugaskan sebagai fasilitator. Saya amat-amat terharu. Hanya Allah SWT sahaja yang mampu membalas jasa kalian.

Pengalaman berharga

Jika ingin diceritakan segalanya apa yang saya perolehi maka amatlah tidak mencukupi. Jadi, cukuplah beberapa perkara sahaja yg ingin disentuh. Allah izin ,saya belajar berkomunikasi insan yang jauh lebih berumur daripada saya. Bukan berinteraksi yang biasa-biasa. Tetapi berinteraksi dan berkomunikasi untuk berkerja!.Memang saya akui, sejak awal saya melangkah di sekolah ini pun saya harus membiasakan diri untuk berinteraksi dengan orang lebih berumur dengan saya. Umur pula memang boleh dikatakan agak jauh jaraknya. Saya baru menginjak 18 tahun. Guru yang paling muda 28 tahun umurnya. Wah, agak kekok juga ya. Itu belum lagi disentuh guru yang telah pencen bekerja disini dan staf sekolah. Tambahan pula, saya tidak ditemani oleh rakan seangkatan. Benar-benar memerlukan keserasian dalam masa singkat. Tanpa saya sedari , perkara ini telah melatih saya berfikir dengan lebih matang dan terkehadapan.

Berfikir umpama seseorang yang bergelar dewasa, atau rakan-rakan sebaya dengan ayah kita sendiri. Pada mulanya memang saya kekok, tetapi lama-kelamaan saya cuba juga untuk membiasakan diri dan akhirnya berjaya juga walau sisa-sisa kekekokan itu masih melekat. Ha, bersembang dengan rakan ayah kita macam kawan kita sendiri..Bagaimana agaknya ya! Itulah yang saya alami dan dalami.

Syabab sekalian!!!! Ayuh Maju kehadapan!!!

Saya juga diberi amanah untuk melatih kawad ketika perkhemahan sedang berjalan. Bukan pelajar lelaki sahaja. Malah peserta perempuan juga harus diperhatikan dan diajar satu per satu. Memang pengalaman baru, kerana sebelum ini tidak pernah mengajar lagi kawad melainkan pelajar SMK Bukit Gambir. Teknik yang perlu diajarkan juga harus berbeza caranya kerna lelaki dan perempuan berbeza kefahaman dan tindakannya. Berdasarkan amatan saya, peserta perempuan ini lebih cepat ‘tangkap’ apa yang diajarkan dalam kawad berbanding peserta lelaki. Hal ini kerana perkara yang saya ajar hampir satu jam itu kepada peserta perempuan sama dengan jumlah 3 jam bagi peserta lelaki. Dari segi kefahamn memang pelajar perempuan lebih cepat memahami .Alhamdulillah. Mungkin juga disebabkan senior mereka telah mempelajari asas kawad pada tahun lepas dengan Akhi Afdholul Rahman. Dari segi keserasian dan kemantapan memang berbeza. Lelaki lebih mantap! Itu memang tidak dapat dinafikan. Hehehe…(^_^)

Tidak ketinggalan untuk mengajar adik-adik putri tentang apa itu kawad

Biarpun begitu, saya ucapkan tahniah kepada semua adik-adik putera dan puteri SMA ‘Ibrah diatas komitmen, kesungguhan yang ditunjukkan. Semangat yang mencurah-curah membuatkan tubuhku terasa lesu kembali bertenaga. Syabas wahai adikku!!!

Awas!!!! ‘Zon Perang’

Pada pagi yang hening, hari Ahad,pada pukul 4 pagi, Suasana sunyi pada pagi itu sedikit terganggu dengan teriakan semangat jihad adik-adik Ibrah. Oh, rupanya ‘War Game’ sedang berlangsung. Enam kumpulan beradu tenaga. Matlamatnya ingin membebaskan tawanan yang telah ditawan. Hanya dibekalkan dengan 2 biji bom setiap orang ( 2 bungkus plastik berisi air). Saya dan beberapa orang guru bertindak menjadi pengadil mengadili setiap gamie yang berlangsung… Para peserta memasang strategi yang amat rapi disusun bagi memastikan kematian minima, dan mencapai kemenangan. Puteri pula, dibekalkan dengan sebatang lilin setiap seorang dalam medan pertempuran yang digelar ‘Candle War’. Masing-masing bersemangat untuk merebut takhta bergelar JOHAN…..di samping matlamat mardhotillah tidak diketepikan….Insya Allah…(maafla untuk ini tidak ada gambar pun yang ditangkap..)

Keserasian bertambah

Hubungan keakraban saya dan guru-guru yang lain semakin lama, semakin terasa bertambah. Malahan kami boleh bergurau dan bercanda sekali, terasa indah nikmat ukhwwah tidak mengenal umur dan pangkat. Kekadang bersembang rancak ketika makan. Saya dapat merasakan layanan guru-guru di sini bukan seperti saya yang berumur 18 tahun. Terasa saya umpama tidak akan sambung belajar pula selepas ini.Saya bahgia di sini biarpun beban kerja semakin jua makin bertambah!!!

Perasaan yang bergelojak dalam jiwa ini terhadap adik-adik Ibrah dan guru di sini, hanya Allah yang tahu… Daku sayang kalian kerana Allah. Mungkin bibir ini tidak pernah meluahkan rasa hati ini pada kalian tetapi, apa yang dilakukan semuanya kerna sayang pada kalian..Insya Allah.

Khatimah

Sekarang ini saya sedang menghitung-hitung hari yang telah dilalui bersama. Rupanya sudah genap 3 bulan saya berkampung di sini. Mengutip mutiara hikmah dan ‘ibrah’ di SMA ‘Ibrah…. Banyak pengalaman yang berharga yang saya dapat, tersurat dan tersirat. Saya memang tidak menyangka akan susunan Allah SWT ini kepada saya…

Maka saya amatlah meyedari akan hakikat firman Allah SWT kepada saya :

“…Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal amat baik bagimu, dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu ,padahal amat buruk bagimu. Allah mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui..”

(Al-Baqarah 2:216)

Kepada teman saya, yang meminta saya menulis berkaitan dengan HiMEGA 2011. Insya Allah, jika diberikan kesempatan, saya akan nukilkan, tetapi bukan sekarang. Nantilah…saya perlukan kekuatan dan ‘sesuatu’ untuk menulis berkaitan tentang itu…..

7 comments:

Mutiara-Wakafan said...

MasyaAllah...
sungguh menyentuh hati pabila membaca post nta....
hebat pengalamannya....
semoga terus sukses sahabatku...
^_^

syahmi said...

tak pe azhar nnt ang citer pengalamam kite mukhayyam koriji kat langkawi. mukhayyam tu x salah azhar cuma orang yg menyatakan mukhayyam salah tu yg salah sabor je la

Mutiara-Wakafan said...

to Syahmi :
tp xdak gambar waktu jaulah kat langkawi tu...
afif ambik xbagi2...

shairazi sharizan said...

sejak bile xajar kawad nie?jawab3...

kalam-azimat said...

kepada mutiara-wakafan

Pengalaman itu dtg drpd Allah,
Kita hanya berusaha...

seorang hamba...
Kalam-azimat

kalam-azimat said...

kepada Syahmi

Alah, tumpang la crita sekali time pegi Langkawi tu...

Takdak gambar pun tidak mengapa...

Kalam-azimat

kalam-azimat said...

kepada syairazi sharizan

ana mula ajar kawad ni sejak nta yg duk ajar ana kawad dulu...

Ingat x masa tu???

Semuanya atas usaha nta jugak.
Jazakallah akhi...

kalam-azimat