..:: Cebisan Kenangan ::..

Thursday, April 7, 2011

Perkongsian : Wajah Yang Menyenangkan…

Oleh : kalam-azimat


‘Bukankah berpakaian kemas dan sopan itu idaman setiap insan’ picture by raphy of deviant art

Assalamualaikum, salam hormat daripada saya. Moga kalian, sidang pembaca sekalian berada di bawah lembayung rahmat Allah sentiasa dan mendapat pimpinan dan hidayah daripada Allah. Pada kesempatan ini juga saya mengajak untuk kita terus bersyukur dan bersyukur atas nikmat yang diberikan.

Alhamdulillah, Alhamdulillah, Alhamdulillah…….

Pada kali ini, saya berminat untuk membicarakan suatu topik yang kita semua pernah lalui. Tidak kira umur, pangkat dan darjat kedudukan. Semua insan pasti akan membicarakan hal ini meskipun skala perbincangan itu berbeza-beza. Ada yang menganggap perkara ini remeh dan tidak perlu diperbesarkan. Tetapi ada juga yang merasakan perkara ini amat besar dan perlu dititikberatkan dalam diri dan masyarakat.

Apakah perkara itu?

Apabila terbaca tajuk yang tertera di atas. Apa yang anda bayangkan? Ya, tajuknya adalah wajah yang menyenangkan. Adakah anda sedang terbayangkan wajah seorang wanita yang putih debu serta putih melepak? Atau juga wajah lelaki kacak dengan bergaya ala-ala pelakon barat? Atau wajah bayi yang masih kecil dalam buaian, yang sedang tidur enak dibuai mimpi. Apakah yang anda fikirkan?

Tidak mengapa dan tidak perlu menjawab. Kerana persoalan itu akan terjawab selepas ini.

Insya Allah…..Apakah niat sebenar saya menulis perkara ini?

Muqadimah

Perasankah kita dalam menjalani kehidupan sebagai manusia, kita akan jumpa pelbagai jenis manusia terutama sekali pabila tiba di kota raya yang sesak. Pelbagai jenis fesyen dan warna menyelimuti tubuh manusia serta berpakaian yang pelbagai status. Ada segelintir remaja wanita yang sanggup meminjam baju adiknya dengan memakai baju t-shirt bersaiz ‘S’. Tidak kurang juga yang yang sentiasa ingin berpakaian ‘feet’ walaupun bukan di kolam renang. Macam-macam kerenah dalam bab berpakaian. Itu tidak disentuh lagi tentang fesyen rambut yang pelbagai aneka warna dan ragam. Terpacak ke setiap penjuru, panjang terburai ke sana-sini dan macam-macam lagilah. Saya pasti anda lebih mengetahui daripada saya akan hal ini.

Kenapa saya sentuh akan hal ini? Adakah perkara ini ada berkaitan dengan wajah?

Menarik soalan itu…….

Baiklah, perhatikan gambar lelaki di atas ini. Jikalau anda bertemu dengannya, apakah persepsi anda terhadap dirinya? Saya bagi anda pilihan dan anda jawab dengan jujur pada diri.

PILIHAN A

“Dia ini adalah seorang yang waras dan baik. Suka membantu orang andainya ditimpa kesusahan. Dia berkeadaan begitu setelah penat membuat kerja. Dia adalah seorang yang perihatin bertanggungjawab dan berwawasan”

ATAU

PILIHAN B

“Dia ini adalah orang yang suka melakukan perkara yang tidak senonoh. Seorang yang pengotor dan tidak hiraukan orang lain. Suka melepak atau merempat di kaki lima. Kemungkinan dia ini penghidu gam dan juga menagih dadah”

Jadi anda lihat gambar berkenaan dan berikan jawapan pada diri anda. Jawapan manakah yang anda pilih. Saya pasti hampir 90% mengakui jawapan pilihan yang kedua amat sesuai dengannya. Benarkan?

Jika anda tidak bersetuju. Terpulanglah kepada anda. Dan saya dapat rasakan ketidaksetujuan anda itu disebabkan anda tidak benar-benar jujur dan tulus daripada hati anda.

Pakaian cerminan wajah manusia

Suatu hakikat yang tidak boleh kita lari adalah pandangan manusia itu sendiri terhadap apa yang kita pakai. Selalu ada yang kurang setuju dengan pendapat saya ini membalas kembali dengan ungkapan tersohor dalam bahasa Inggeris

“Come on la bro, don’t judge the book by its cover”

“Ala, mana boleh tengok luaran ja. Hati baik tau”

Baiklah, kepada yang berkata seperti ini saya ingin bawakan sepotong hadis mudah-mudahan kita boleh tersedar atas kesilapan dalam mentafsir ini.

“Iman bukanlah suatu angan-angan, atau

pun cita-cita, tetapi ianya tersemat di hati dan dibuktikan melalui amalan”

(HR Muttafaqun ‘Alaih)

Apa yang telah diterbitkan melalui amalan sudah semestinya menjadi neraca nilaian manusia. Itulah hakikatnya. Anggapan don’t judge the book by its cover hanya itu untuk buku sahaja relevan ya!. Jangan sesekali mengaitkan dengan manusia. Langsung tidak sesuai.

Pilihan buat Muslimah

Saya bagi dua pilihan dan pilih mana yang terbaik memikat hati anda.

Yang mana satukah wajah yang menyenangkan dan sejuk mata memandang?

Pada kali ini, saya tidaklah berniat untuk mengeluarkan dalil hadis dan nas al-quran berkaitan ini. Tetapi saya ingin melihat tentang fitrah manusia itu sendiri bagaimana. Dan sememangnya fitrah manusia itu pada asalnya suci dan bersih. Jawablah dengan naluri hati kita. Bukan nafsu yang dihiasi oleh mainan syaitan semata. Anda tidak perlu jawab pada diri saya atau sesiapa pun. Jawablah pada diri sendiri…Buatlah nilaian yang tepat

Mahu orang melihat kita bagaimana?

Wahai lelaki, adakah mahu orang lain melebel kita sebagai pengemis dijalanan kerna berpakaian comot. Adakah mahu orang lain cop kita sebagai insan tidak berpendidikan. Adakah mahu semua orang memandang negatif dan tidak selesa dengan kita?Atau memang plihan anda begitu?

Dan adakah perlu malu untuk berpakaian segak dan kemas? Sedangkan itu adalah anjuran Rasulullah sendiri kepada lelaki!

Wahai wanita, adakah mahu dilabel wanita tidak bermaruah kerana sering sahaja menjolok mata lelaki lain? Adakah mahu dicop wanita peleseran hanya kerna bab berpakaian sahaja? Adakah mahu masyarakat memandang serong dan jelek terhadap anda? Atau memang pilihan anda begitu?

Dan adakah perlu segan untuk berpakaian manis, sopan dan menutup aurat? Sedangkan itulah galakan Rasulullah sendiri kepada wanita!

Khatimah

Sungguh, bukanlah niat saya ingin mencela atau menuduh sembarangan. Tetapi untuk memperingatkan supaya kita dapat memberi aspresi wajah yang menyenangkan. Bukankah pakaian itu sebahagian daripada wajah kita?

Cuba perhatikan kepada diri kita sendiri, saya dan diri anda. Pakaian apa kita pakai!!!!….

Ayuh, perkemaskan diri, perkasakan identiti…..

No comments: