..:: Cebisan Kenangan ::..

Saturday, February 19, 2011

Pengalaman : Diari seorang warden

Warden dan asrama tidak boleh dipisahkan- pic by ready2errupt of deviant art

Oleh : kalam-azimat

Alhamdulillah, syukur kehadrat Ilahi yang masih lagi membekalkan nyawa untuk memberi peluang dan ruang untuk hambaNYA terus bertaubat. Alhamdulillah juga dipanjatkan kepada Allah Tuhan semesta alam kerana hanya dengan keizinanNYA saya mampu untuk menukilkan sesuatu pada blog ini. Sungguh sudah lama saya tidak meningglkan jejak di sini. Pertama sekali saya ingin memohon ribuan kemaafan kepada pembaca blog ini. Sebenarnya, sudah hampir tiga minggu saya tidak mampu berbuat apa-apa pada blog ini. Bukan sengaja, tetapi disebabkan susunan masa yang Allah berikan kepada saya amat menyulitkan saya untuk membuka internet. Tambahan pula amanah yang diberikan juga bertambah menyebabkan saya tidak ada masa untuk melakukannya.

MUQADIMAH

Sebelum SPM melabuhkan tirainya, saya telah dipelawa oleh sahabat saya sendiri untuk memberikan khidmat mengajar kepada pelajar sekolah rendah. Seramai 6 orang guru tambahan telah dijemput untuk menjadi tenaga pengajar termasuklah saya. Semuanya sebaya dengan saya bahkan rakan sekelas dengan saya. Memandangkan ketika itu saya merasakan banyak masa kosong saya selepas SPM nanti. Saya menerima perlawaan itu.

Banyak mulut yang menyatakan tarikh mula masuk ke IPT ialah pada bulan 9. Terlalu panjang masa itu. Untuk memaksimakan manfaat pada diri ini. Maka tanpa berfikir panjang saya menerima perlawaan itu. Menerima tawaran untuk mengajar di Sekolah Rendah Attoyyibah, Changlun. Maka telah saya setkan dalam minda sya ini untuk mengajar disana selepas selesai SPM dan Kursus Jatidiri. Saya bersedia untuk menghadapinya.

Kemana saya menghilang sepanjang waktu itu?

Tempoh 3 minggu hingga hampir sebulan saya langsung tidak menyentuh blog ini. Membiarkannya diteruskan oleh sahabat seperjuangan saya Azhar Hilmi(mutiara-wakafan) dalam medan ini. Saya sepi sendiri dalam alam maya ini. Kenapa jadi begitu ya?. Sebenarnya saya telah menerima tawaran pekerjaan untuk mnejadi warden di Sekolah Menengah Agama ‘Ibrah terletak di Tanjung Putus, Pulau Pinang. Dalam pejabat warden berkenaan ada komputer tetapi tiada internet mahupun broadband.

Lagipun saya masih kekurangan wang untuk memilikinya sendiri. Masih memerlukan waktu untuk itu. Maka sepanjang tiga minggu berada di sana saya tidak online jauh sekali berblogging. Kerja pula bermula petang hingga malam. Menariknya pada kali ni, saya cuba berkongsi bagaimana saya boleh ‘terjebak’ dalam bidang pekerjaan ini.

Mendapat 2 pilihan…

Setelah selesai SPM, saya dan sahabat-sahabat yang lain mula mengikuri Kursus Jatidiri dan Kesukarelawanan Remaja 2010/2011(JDK 2010/2011). Saya ada kongsikan pengalaman saya di dalam post yang lepas. Tetapi nampaknya masih belum selesai perkongsiannya. Maka berilah saya masa untuk menyelesaikannya. InsyaAllah moga Allah beri kekuatan dan permudahkan urusan hidup saya. Doa kalian juga amat diperlukan.

Baiklah, kembali kepada cerita saya sebentar tadi. Setelah selesai Kusus JDK itu. Saya pulang ke rumah(Pulau Pinang) dan berehat sementara menunggu masa yang berbaki untuk ke sana. Sekolah Rendah Agama Attoyibah, Changlun. Pada saat dan ketika itulah datang berita yang amat mengejutkan saya. Tiba-tiba abah saya menelefon dan memaklumkan bahwa ada sekolah lain yang masih belum mempunyai warden dan amat memerlukan bantuan untuk menyelesaikan masalah berkenaan. Sekolah tersebut ialah Sekolah Menengah Agama (SMA) ‘Ibrah yang terletak di Tanjung Putus, Permatang Pauh, Pulau Pinang. Saya jadi kaget sbentar. Apakah perlu saya buat?

Adakah saya perlu menolak tawaran menjadi warden di Skolah Menengah Agama ‘Ibrah dan menerima sahaja tawaran di sekolah Attoyyibah itu. Ada yang berpendapat kena tolak untuk menjadi warden di ‘Ibrah kerana harus mengutamakan tawaran yang pertama. Harus menghormati keputusan yang pernah diputuskan dahulu. Tetapi masalahnya harus dilihat kepada priority atau keutamaan. Sekolah Ibrah langsung tiada warden sepenuh masa manakala Attoiyibah pula sudah mempunyai lima orang guru tambahan. Iaitu sahabat-sahabat saya sendiri. Jadi pada pendapat anda?

Apa yang harus saya lakukan untuk masalah menyelesaikan masalah ini. Saya jadi berat untuk meningglkan Attoiyibah memandangkan telah terlebih dahulu mendapat tawaran. Lagipun saya ada sahabat-sahabat saya di sana yang boleh saya mengecaj iman ini bersama mereka . Dalam masa yang saya rasa tidak sampai hati untuk meminggirkan tawaran Ibrah itu melihat kepada kekurangan tenaga penggerak sekolah itu. Sungguh, saya berada ditengah-tengah persimpangan jalan ketika itu. Maka harus saya buat?

Dengan segala tekad dan membara serta mendaptkan nasihat daripada insan-insan yang rapat denganku maka saya telah membuat keputusan yang meletakkan saya di mana saya berada sekarang. Ya, saya sekarang telah bergelar seorang warden di SMA Ibrah. Rupa-rupanya banyak hikmah yang telah saya peroleh di sebalik peng’hijrah’an saya ini.

Sungguh, saya tidak menyangka susunan Allah itu memberi impak besar kepada diri saya sendiri. Menyebabkan saya belajar banyak berdikari, bagaimana berkomunikasi dengan veteran. Menimba 1001 pengalaman, suka duka dan pahit manis di sini.Ingin saya berkongsi dengan anda pegalaman saya sepanjang menjadi warden. Bukannya pekerjaan biasa. Tetapi luar biasa bagi saya kerana ingin membawa semua pelajarnya menjadikan asrama itu sebagai mihrab ilallah.

Bukankah sukar tugas itu?

Melalui jawatan inilah saya mula memahami jiwa dan perasaan hati seorang murobbi dan warden yang amat saya segani, yakni Ust Mahadzir Bin Mohamad. Beliau merupakan ketua warden dan guru yang sedang menjalankan tanggungjawabnya di Ma’had Attarbiyah Al-Islamiyah, Beseri Perlis. Tempat saya mula mengenali apakah itu makna sebenar Dakwah dan Tarbiyah dalam erti kata yang sebenarnya. Beliau amat saya segani. Boleh dikatakan beliaulah tempat saya jadikan contoh sepanjang menjadi warden ini. Saya cuba sedaya upaya dan semaksima yang boleh.

Di tanjung Putus ini juga, aya mula belajar bagaimana harus dikorbankan masa yang ada untuk orang lain. Saya mula nampak kesulitan apabila seorang warden berasa amat penat tetapi tidak boleh leka walau seketika. Harus sentiasa peka dengan persekitaran dan sentiasa bersiap-siaga akan apa-apa perkara yang tidak diingini akan berlaku. Tidak kira waktu, hatta waktu rehat malam pun harus dikorbankan untuk memastikan kesemuanya dalam keadaaan baik.

Saya juga belajar bagaimana untuk menghadapi kerenah ibu bapa yang pelbagai. Kebanyakan ibu bapa atau waris yang datang mengabil anaknya setakat ini amatlah baik. Tidak ada masalah yang berat bagiku. Cuma perkara yang patut untuk dipelajari setakat ini rasanya adalah bagaimana untuk memujuk kerana perkara tersebut amatlah sukar bagi saya. Pelajar yang manja dan suka kepada perhatian. Ha, bagaimana mahu menghadapinya. Bagaimana ingin mengimbang perhatian kepada mereka semua. Semuanya iu harus dilakukan berseorangan. Pada waktu persekolahn seang berjalan, saya tidaklah kisahkan sangat tetapi ketika guru-guru sudah tamat pembelajarannya. Maka ketika itu tugas dan tanggungjawab sebagai waren pula harus dilaksanakan.

Bukan setakat warden…

Satu lagi perkara yang harus saya pelajari ialah untuk menjadi bukan sekadar warden. Kekadang situasi mungkin berubah harus menjadi guru disiplin, kemudian berubah menjadi abang kepada adiknya, hatta mungkin seorang ayah kepada anaknya!!!! Mungkinkah begitu???

Tetapi hakikat itulah yang harus dilalui. Sekakat ini satu persaan sahaja ingin saya hadiahkan kepada adik-adik ‘Ibrah sekalian. “Bahawa abang sayang kepada kamu semua. Kamulah yang akan menjadi saham abang di akhirat kelak.” Senyuman terpancar pada wajahku…

Pernah suatu ketika ada pelajar ‘Ibrah datang berjumpa saya dan bertanya ;

“Abang, abang nak jadi warden kat sini sampai bila?” Tanya pelajar berkenaan sambil tersengih.

“Entahlah, mungkin sampai bulan tiga, bulan 6….Entahlah tidak pasti la pulak.” Jawabku sambil membalas senymannya.

“Ala, abang duk kat sini sampai satu tahunlah…Baru la best” Terus adik itu membuat permintaan.

Untuk itu saya tidak mampu untuk berkata apa-apa. Hanya tersenyum dan terus meneruskan pekerjaanku. Saya dapat merasakan mereka istimewa. Moga merekalah yang akan menjadi pewaris dan rijal-rijal yang akan mendaulatkan kembali kalimah Allah di muka bumi ini.

KHATIMAH

Setakat itu sahajalah dahulu coretan kali. Untuk berkongsi semuanya secara sekali gus merupakan perkara yang amat sukar bagi saya. Segala yang baik hanya datang daripada Allah, lemah dan kurang atang aripada hamba yang lemah dan fakir ini.

Sekadar makluman, mungkin selepas ini saya akan terus menyepi dalam alam maya ini. Tidak akan beronline dalam jangka masa yang agak panjang. Jadi sekiranya ada hajat yang tidak tertunai saya memohon kemaafan. Menulis juga suatu cabaran bagi saya.

Sekian,

Seorang insan……

p/s : maaflah tiada gambar yang boleh diambil di sekolah ini. Masih tiada kamera. Insya Allah pada masa kan datang saya akan selitkan gambarnya. Moga Allah redha akan kita.

Kediaman Ayah Bonda dan Famili

Taman Sungai Kechil.

Pulau Pinang.

4 comments:

.::: mr IQ :::. said...

Teruskanlah perjuangan,
semoga Allah redho dgn kita,
atas segala usaha titik peluh kita,
dalam menegakkan kalimah Allah ini...

kalam-azimat said...

jazakalah atas ingatan....

Ya, moga Allah redho akan kita.
Insya Allah...

Seorang insan

mutiara wakafan said...

semoga Allah sentiasa bersama kita semua ye...
rinduku padamu sentiasa menebal dikalbu...
namun hanya doa yang mampuku utuskan buat dirimu...'
wahai sahabatku....

SIDDIQIjr said...

Salam ziarah Ust Umar..
besar tugasan sebagai pendidik..
Moga Allah permudahkan..
InsyaAllah.