..:: Cebisan Kenangan ::..

Tuesday, March 9, 2010

..:: Rehlah Tarbawi ::..



"Kemanisan dalam persahabatan dirasai bila teguhnya ukhuwah, ketenangan yang hakiki dirasai dengan manisnya IMAN, kekerdilan dirasai dengan sifat kehambaan dan ketaqwaan."

baru-baru ini saya telah pergi rehlah bersama beberapa orang sahabat yang sangat saya sayangi. biarpun hanya mandi-manda namun ada sesuatu yang mengikat hati-hati kami.saya benar-benar menghargai jalinan ukhuwah yang Allah kurniakan antara saya dengan mereka. setiap jalinan ukhuwah dan persaudaraan sesama muslim merupakan anugerah Allah yang sangat mahal dan bernilai harganya.

Fitrah manusia memerlukan kepada sahabat yang boleh berkongsi suka dn duka bersama. Sahabat yang baik adalah sahabat yang masuk syurga bersama. dan sudah pasti dia tidak akan membiarkan sahabatnya dihanyut oleh suasana yang merosakkan keimanan.


Seorang sahabat itu hidup dalam jiwa sahabat-sahabatnya setiap detik dan saat. Hidup besahabat sebenarnya ada kenikmatan jiwa yang tersendiri. Inilah kebahagiaan dn kemanisan dalam bersahabat dan berukhuwah. Kebahagiaan sebenar kita cari tidak boleh dilihat pada kebendaan tetapi diukur pada hati, sejauh manakah hati itu dapat menyayangi, disayangi, dan menghargai sesuatu. Sahabat itu adalah kekuatan dan inspirasi kepada sahabatnya.

No comments: