..:: Cebisan Kenangan ::..

Tuesday, March 9, 2010

..:: Adakah kita beriman??? ::..


Wahai pembaca yang budiman, ketahuilah bahawa setiap manusia yang beriman kepada Allah pasti akan diuji. Sebagaimana firman Allah:

"Aliff lam mim. Adakah manusia mengira bahawa mereka akan dibiarkan saja untuk mengaku bahawa Kami telah beriman dan sedangkan mereka tidak diuji lagi? Sesungguhnya Kami telah menguji orang-orang yang sebelum mereka, maka sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar dan sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang dusta" (surah Al-ankabut : 1 -6)

Melalui kalimah Allah ini, kita dapati bahawa pengakuan beriman bukan hanya melalui lisan semata sebaliknya mestilah dibuktikan melalui amalan kita. Dan apa yang kita lakukan bukan bermakna kita sudah cukup beriman kepada Allah sebaliknya kita akan diuji bagi memastikan dan membuktikan kualiti amalan kita. Pengakuan keimanan sebenarnya memerlukan kepada bukti. Jalan yang membawa kita kepada nikmat Allah SWT adalah jalan yang penuh dengan dugaan dan cabaran akan tetapi sebenarnya ia merupakan jalan yang paling mudah untuk kita meraih syurga Allah.
Sabda Rasulullah SAW:

"Jalan syurga dihampiri oleh kesusahan manakala jalan ke neraka dihampiri oleh keghairahan syahwat"

Dalam meniti onak dan duri dalam jalan tarbiyah, kalaulah kita tidak berada dalam lindungan kasih dan rahmat Allah SWT maka sebenarnya kita sedang berada dijurang bencana dan musibah yang besar.

No comments: