..:: Cebisan Kenangan ::..

Sunday, November 27, 2011

..:: Kembali KepadaNYA ::..

mengapa kehidupan kita sering dihiasi dengan maksiat,?
sehinggakan ianya menjadi 1 kebiasaan dalam diri kita tanpa kita rasa gentar dengan ancaman Allah..
adakalanya kita memahami isi kandungan Alquran, namun kita tidak cuba untuk menterjemahkan didalam kehidupan kita seharian.
adakalanya kita hebat berkata2, namun tidak semua yang kita katakan itu cuba untuk diamalkan.
kita tahu akan hakikat hidup ini, kemana pengakhirannya! apa natijah yang diperolehi dek perbuatan kita!
namun, kita tetap melakukannya kerana kita merasakan kematian kita masih jauh dihadapan.
Ayuh TEMAN~!

kita masih punya tempat untuk mengadu dan mencari kekuatan.

“Sesungguhnya telah datang kepadamu cahaya dari Allah, dan kitab yang menerangkan. Dengan kitab itulah Allah menunjuki orang-orang yang mengikuti keredhaan-Nya ke jalan keselamatan, dan (dengan kitab itu pula) Allah mengeluarkan orang-orang itu dari gelap gulita kepada cahaya yang terang benderang dengan seizin-Nya, dan menunjuki mereka ke jalan yang lurus.” ( Al Maaidah: 15-16)

KELUARGA, TULANG BELAKANG

Dikala kita bergelumang dengan dosa, ada orang yang masih menyayangi kita dan menginginkan perubahan di dalam diri.
Merekalah KELUARGA kita.
Sejahat mana pun kita, mereka tetap disisi kita untuk menjadi tempat mengadu dikala suka & duka.
Justeru itu, seandainya kita inginkan perubahan didalam diri kita, perbaikilah hubungan kita dengan keluarga dan luahkan segalanya. InsyaAllah, mereka pasti menyahut!

SAHABAT IBARAT CERMIN

Dalam kehidupan ini, kita tidak dapat lari dari mempunyai teman dan juga sahabat disisi. Hal ini kerana, setiap manusia tidak mampu untuk hidup keseorangan tanpa sahabat disisi.
Mereka juga menjadi cermin kepada diri kita, seandainya kita bersahabat dengan orang yang sentiasa melazimi maksiat kepada Allah, maka kita juga akan turut melakukan perkara yang sama.
Justeru itu, carilah sahabat yang baik yang boleh membimbing kita kearah jalan yang lebih baik. Dan seandainya kita punya sahabat yang baik dan soleh, janganlah kita mensiakannya, mereka juga antara tempat untuk kita mencari kekuatan dalam melakukan perubahan diri.

YANG KUASA ITU YANG UTAMA
Ayuh cari CINTANYA.~!
Selain itu, untuk melakukan  perubahan didalam diri kita, ada perkara yang lebih utama untuk kita lakukan berbanding perkara diatas.
Kembali kepada ALLAH!

Wahai orang-orang Yang beriman! bertaubatlah kamu kepada Allah Dengan " taubat Nasuha", Mudah-mudahan Tuhan kamu akan menghapuskan kesalahan-kesalahan kamu dan memasukkan kamu ke Dalam syurga Yang mengalir di bawahnya beberapa sungai..." Surah At-Tahrim, 8

Ya! Kita perlu kembali bertaubat kepada Allah diatas segala perbuatan yang telah kita lakukan. Hal ini kerana, DIA yang menciptakan kita dan memberi segala nikmat kepada kita sepanjang kehidupan kita.
Firman Allah SWT yang bermaksud: “Barang siapa yang bertaubat sesudah melakukan kejahatan, memilih jalan lurus, maka sesungguhnya Allah menerima taubatnya dan Tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Penyayang.” (Surah AI-Maidah, ayat 39)
Pintalah keampunan daripadaNya, kerana DIA MAHA PENGAMPUN dan MAHA PENYAYANG.

PENUTUP

Semoga Allah memberi kekuatan dalam diri kita untuk melakukan anjakan paradigma. Hakikatnya, kita tidak dapat lari dari melakukan kesilapan namun org yang terbaik adalah orang yang sentiasa bertaubat kepada Allah.
Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud: “Setiap Bani Adam itu bersalah dan berdosa, dan sebaik-baik orang yang bersalah ialah mereka yang bertaubat.”

No comments: