..:: Cebisan Kenangan ::..

Tuesday, April 5, 2011

Perkongsian : Fenomena Remaja Hari Ini



Oleh : kalam-azimat




"Kebanyakan ramai pihak pening apabila memikirkan masalah remaja. Termasuklah remaja!" picture of deviant art by someone12
Muqadimah

Mata yang dianugerahkan oleh Allah SWT sememangnya mampu untuk menilai dan mengenalpasti tidak tanduk dan sikap manusia. Selalunya mata ini jugalah yang melihat dan menafsir tingkah laku manusia. Dan mata ini jugalah yang akan memerhatikan pelbagai peringkat umur dan bangsa. Dengan memerhatikan, kita dapat mengagak sifat yang terdapat pada diri seseorang meskipun kurang tepat tetapi tidak pula jauh tersasar. Sungguh, mata mampu mentafsir dan menilai berpandukan akal fikiran yang cerdas.

Mata ini juga memerhatikan gelagat manusia bernama remaja dan belia. Memerhatikan telatah remaja apabila bergaul dengan rakan. Menyaksikan sikap remaja apabila berkomunikasi dengan orang yang lebih tua. Memandang remaja apabila berhadapan dengan persekitaran. Memantau gerak geri remaja apabila kemudahan ICT berada di hujung jari. Apa yang remaja akan lakukan agaknya. Anda juga ada mata bukan? Maka anda juga boleh menjawab denghan mata hati anda.

Tanggapan Masyarakat terhadap Remaja

Jika diperhatikan, segala jenis jenayah atau kes-kes juvana biasanya akan terpalit pada diri remaja. Masyarakat pula terutamanya golongan dewasa kelihatan sering memandang serong dan negatif kepada remaja. Apa sahaja remaja lakukan, melaksanakan sesuatu aktiviti pasti akan tergambar persepsi yang buruk terhadap remaja. Disebabkan saya ini adalah remaja, maka saya turut merasai tempiasnya.

Contohnya, sekiranya ada penunggang motosikal remaja sedang menunggang motosikal secara beramai-ramai di jalan raya maka masyarakat akan beranggapan bahwa inilah golongan mat rempit yang akan membuat pelumbaan haram. Padahal mereka mungkin sahaja dalam perjalanan menuju ke masjid untuk solat!

Sekiranya terdapat ramai remaja berpusu-pusu ke shopping complex. Maka masyarakat mula akan beranggapan bahwa inilah remaja yang akan ke cyber café dan menghabiskan masa berjam-jam dengan bermain computer game. Padahal mereka sedang mencari barang harian dan keperluan mereka!

Sekiranya ramai remaja sedang berkumpul ramai-ramai di sesuatu lokasi. Maka masyarakat akan beranggapan bahwa inilah geng kongsi gelap atau gangster yang akan melakukan kekacauan dan keributan. Membuat jenayah dan kerosakan. Padahal mungkin sahaja mereka berkumpul untuk melaksanakan perniagaan yang halal!

Dapatkah kita perhatikan apakah nilai pandangan masyarakat terhadap kita wahai remaja.
Tetapi saya juga akui, peratusan yang positif yang saya sebutkan tadi amatlah sedikit. Kebanyakan anggapan remaja yang bersifat negaitf itu selalunya benar dan tidak tersasar. Hal inilah yang merungsingkan kita semua. Suatu persoalan tertimbul dalam benak saya.

Bilakah tanggapan negatif ini akan berakhir?

Ya, wahai remaja sekalian. Bilakah tanggapan yang memburukkan imej kita sebagai belia negara akan berakhir. Bilakah persepsi negatif ini akan tamat? Bilakah datangnya hari dimana kebaikan itu bermula daripada remaja? Bilakah semua ini akan berakhir?

Khatimah

Saya teringat kata-kata yang masyhur daripada seorang tokoh ulama’ yang tersohor ;

“Jika kamu ingin melihat sesebuah negara pada masa hadapan. Maka lihatlah kepada pemudanya pada hari ini.”
(Prof. Dr Yusuf Al-Qardhawi)

Pernyatannya itu amat tepat dan menyentap hati saya.Ya, pemuda pada hari ini. Bagaimana corak kegemilangan Negara pada masa akan datang, akan ditentukan kepada pemuda pada hari ini. pemimpin sekarang akan tidak selamanya di atas kerusi mereka. Tampuk kepimpinan akan bertukat tangan. Dan pastinya akan diambil alih oleh remaja pada hari ini. Bagaimana keadaan Negara yang tercinta pada 20, 30 tahun akan datang? Adakah akan terus harmoni atau bagaimana?

Mampukah remaja yang hanyut dalam dunia fantasi hendonisme mampu memimpin negara? Mampukah ramaja yang tenggalam dalam khayalan gam dan dadah memimpin Negara?
Mampukah remaja yang menjadikan lebuh raya awam sebagai litar lumba ingin memimpin Negara?

Kenapa saya highlightkan kepada golongan ini?

Kerana mereka inilah golongan remaja yang mempunyai jumlah yang sangat besar.

Saya sungguh risau dan cemas akan hal ini. Ayuh, remaja sekalian. Yang mempunyai kesedaran akan hakikat ini. Ayuh kita bangun dan bergerak. Mencorakkan Islam dalam keperibadian setiap remaja kita.

Ayuh, sekarang tersedarlah kita daripada lena.

Ayuh, terus bergerak!!!!

No comments: