..:: Cebisan Kenangan ::..

Sunday, April 3, 2011

Perkongsian : Ujian!!! Kenapa datang kepadaku?

“Usah dipinta diringankan ujian, tetapi pintalah jiwa yang kental untuk menghadapinya”


Suatu ketika, saya rasa terdetik untuk membelek majalah batch saya. Majalah yang diberi nama R:16N Ketika sedang asyik meneliti satu persatu, helaian demi helaian. Saya terlihat kepada satu kata-kata yang amat menyentuh jiwa saya.

“Usah dipinta diringankan ujian, tetapi pintalah jiwa yang kental untuk menghadapinya”

Saya terduduk seketika sambil berfikir sejenak. Memikirkan adakah releven pernyataan tersebut. Kemudian, saya tersenyum sendirian tanda mengerti maksud yang terkandung dalam kata-kata itu. Sambil mata mula memandang. Ehmmm, bagaimana pandangan kita tentang UJIAN…???

Muqadimah

Dalam melayari bahtera kehidupan ini, setiap manusia pasti tidak dapat lari daripada menghadapi mehnah dan tibulasi kehidupan. Cabaran dan dugaan sering menghimpit kita sehinggakan merasakan mentari tidak lagi akan memancarkan cahayanya. Memberi ketengan dan kebahagiaan. Kekecewaan pula sering mengisi kantong hati dengan mendung kepasrahan yang tidak menampakkan ruang kembali bercahaya..

Sungguh, manusia ini sentiasa akan diuji dengan pelbagai ujian, warna, citra, dan situasi. Tetapi sedarkah kita bahwa seluruh kehidupan merupakan ujian daripada Allah untuk melayakkan kita merebut matlamat utama! Mardhotillah!(Keredhaan Allah SWT)!!!!...
2 jenis ujian….

Tanpa disedari dalam kehidupan seharian, sebenarnya kita telah dilanda dengan dua jenis ujian yang berbeza coraknya tetapi matlamatnya tetap sama. Pabila disebut ujian, pasti yang tergambar dalam kotak pemikiran kita adalah kesusahan, penderitaan, kesengsaraan, kematian, kegagalan dan sebagainya. Ya, memang semua itu dalah ujian. Tetapi ada satu lagi ujian yang harus kita ketahui juga. Kerna ujian ini kita kurang menyedarinya, malah kita tidak menganggap ianyasebagai ujian.

Itulah segala macam bentuk kemewahan, kesenangan, kejayaan, pangkat dan harta, selamat, aman dan harmoni. Ya, ini juga adalah ujian. Tetapi, tahukah kita semua. Kebanyakan makhluk bergelar insan ini mudah tewas pada ujian yang kedua ini. Kerna disinilah Allah SWT sedang menguji tahap bersyukurnya manusia itu.
Ujian Kesengsaraan…

Apabila Allah datangkan ujian ini kepada kita. Maka ketika inilah Allah sedang menegur hambanya agar kembali mengingatinya, kembali merapatkan hubungan dengan Maha Pencipta. Mengajak hambaNya. untuk kembali mengagungkan Allah SWT. Pabila ditimba bencana, malapetaka, kematian, lantas ketika inilah kita mula mencari Allah. Mula menghitung-hitung betapa beratnya mnghadapi dugaan hidup. Maka ketika inilah, hati yang ego menggunung mula menjadi jinak, hati yang keras mula menjadi cair, dan transformasi seorang hamba kan berlaku. Menjadi lebih baik dan sempurna dari dahulu.

Maka tidakkah diperhatikan bahwa ujian untuk kebaikan kita juga?

Ujian kemewahan…..

Apabila Allah SWT datangkan pula ujian ini kepada kita. Apakah reaksi kita? Adakah ketaatan itu bertambah? Ataupun segala jenis perhubungan dengannya mula terhakis sedikit demi sedikit? Memang sepatutnya pabila kesenangan dilimpahkan maka hubungan dengan Allah akan terus mekar.Tetapi adakah ini yang berlaku kepada masyarakat kita mutakhir kini? Apa yang diperhatikan…

Apabila rumah yang dahulunya satu tingkat sudah berubah menjadi umpama istana kayangan, kereta dahulunya ala-ala Mr.Bean berubah menjadi Porche mahupun Mercedez.Adakah ketika itu kita lebih sayangkan Allah ataupun harta berkenaan? Tidakkah kita memerhatikan akan bahayanya ujian kemewahan ini?

Matlamat ujian….


Allah SWT menguji manusia kerna ingin menduga bagaimana iman seseorang individu. Bukan kerana benci atau murka kepada hambanya. Hal ni selaras dengan firman Allah SWT dalam surah Al-Ankabut, ayat 1-3, maksudnya :

“Alif Lam Mim,(1), Apakah manusia itu mengira bahwa mereka akan dibiarkan hanya mengatakan, “ kami telah beriman”, sedangkan mereka tidak diuji?(2). Dan sungguh, Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Allah pasti mengetahui orang-orang yang benar dan pasti mengetahui orang-orang yang dusta”

Ya, itulah tujuan Allah menguji manusia. Allah SWT ingin melihat bagaimana iman seseorang individu yang bergelar hamba.

Khatimah

Pada saat ini, saya mula nampak akan komunikasi manusia dengan Pencipta melalui jalan yang sukar dipanggil ujian ini. Hakikatnya, Allah menyayangi hambanya lantas diberikan ujian untuk mengingatkan kepada yang insan terlupa. Begitulah, indahnya kasih sayang Allah kepada hambanya.

Maka tidakkah kita perhatikan?

No comments: