..:: Cebisan Kenangan ::..

Sunday, November 29, 2009

..:: Abu Bakar Al-Miski ::..

Abu Bakar Al-miski merupakan seorang lelaki yang tubuhnya berbau harum semerbak kasturi. Beliau tidak memakai sebarang perfume. Pada suatu hari, seorang sahabat bertanya kepada Abu Bakar Almiski, “wahai Abu Bakar Al-Miski! Bagaimana tubuh engkau boleh berbau harum semerbak kasturi padahal engkau tidak memakai sebarang pewangi?”. Abu Bakar Al-Miski menjawab, “ ceritanya bermula ketika aku muda dahulu, suatu ketika dahulu aku suka merantau ke merata tempat. Sesampainya aku di satu kampung, aku telah diajak oleh seorang wanita untuk ke rumahnya. Lalu aku pun mengikut wanita tersebut pulang ke rumah. Ketika aku berada di dalam rumah wanita tersebut, wanita itu telah menggodaku dan mengajak aku untuk melakukan zina. Ketika itu aku berdoa kepada Allah agar diberi aku jalan untuk melepaskan diri dari godaan tersebut. Akhirnya, aku meminta izin kepada perempuan tersebut untuk pergi ke tandas, ketika di dalam tandas aku termenung sambil berfikir untuk melepaskan diriku dari perempuan tersebut. Lalu Allah telah mengilhamkan kepadaku jalan untuk melepaskan diri, tanpa berfikir panjang aku telah mengambil najis yang ada di dalam tandas tersebut dan aku lumurkan ke seluruh badanku, setelah aku siap lumurkan najis ke seluruh tubuhku lalu aku keluar dan bertemu dengan wanita tadi, wanita tadi terperanjat melihat diriku yang penuh dengan najis lalu wanita tersebut mengusirku keluar dari rumahnya. Setelah aku keluar dari rumah wanita tadi, aku terus pulang ke rumah dan membersihkan diriku. Selepas aku menunaikan solah aku terus tidur. Di dalam tidurku aku telah bermimpi didatangi oleh seorang lelaki yang memakai jubah berwarna putih. Lelaki tersebut berkata kepadaku,” hari ini engkau telah melakukan satu perkara yang tidak akan dilakukan oleh orang-orang sebelum kamu mahupun orang-orang selepas kamu. Bila kamu bangun pada esok hari, tubuh kamu akan berbau harum semerbak kasturi sehingga hari akhirat.” Keesokan harinya, bila aku bangun aku dapati tubuhku berbau wangi.
Sahabat yang dikasihi sekalian, cuba kita lihat seorang pemuda yang sanggup mempertahankan aqidah semata-mata untuk memperoleh rahmat daripada Allah. Bagaimana dengan kita? Adakah kita sanggup melakukan apa yang telah dilakukan oleh Abu Bakar Al-Miski? Persiapkanlah diri kita untuk nak menempuh suasana yang membunuh keimanan kita kepada Allah, suasana yang meruntuhkan aqidah kita, moga-moga Allah tempatkan kita ditempat orang-orang yang soleh.
Jadi, rancanglah hari kita dengan sebaiknya agar jahiliah tidak dapat menjatuhkan kita.
‘Jahiliah yang terancang dapat mengalahkan islam yang tidak terancang.’
Kata ibn jauzi: “ perubahan kearah kebaikan ibarat air yang menaiki bukit, manakala perubahan kearah keburukan ibarat air yang menuruni bukit”
Janganlah kita terlalu seronok dengan hal duniawi sehingga kita lupakan hal-hal ukhrawi. Moga-moga dengan kisah ini dapat menyuntik hati kita untuk kita pertingkatkan diri kita. “Sibukkanlah diri kita dengan perkara-perkara yang mendekatkan diri kita kepada Allah, jika kita tidak menyibukkan diri kita dengan perkara-perkara yang baik maka jahiliah akan menyibukkan diri kita dengan perkara-perkara yang melalaikan.” Isilah masa cuti kita dengan perkara-perkara yang berfaedah.

5 comments:

Farid said...

assalamu alaikum '
permisi saya ambil linknya - saya posting di facebook

kesehatan organik said...

kisah yg luar biasa.

kesehatan organik said...

kisah yg luar biasa.

kesehatan organik said...

kisah yg luar biasa.

kesehatan organik said...

kisah yg luar biasa